Kyselyopas

10 toimitustapaa kyselylle - katso valintaopas

Sending invitation (1)

Miksi on tärkeää valita oikea toimitustapa?

Tiedätkö, mistä tavoitat vastaajasi? Onko sinulla jopa olemassa oleva listaus vastaajista CRM:ssäsi tai vastaavassa järjestelmässä? Vai haetko aivan uusia vastaajia verkossa avoinna olevalla testillä. Kyselyn jakelutavan voi valita useasta hyvästä vaihtoehdosta tai voit valita myös yhdistelmän monta menetelmää. Tässä kirjoituksessa luodataan sitä, mitkä tekijät tukevat eri vaihtoehtojen valintaa.

Haluatko nähdä, miten toimitustapa käytännössä valitaan? Katso: Ohjevideo toimitustavan valinnasta >> 

Toimitustavat

  1. Kutsu sähköpostilla suoraan Zeffistä, vastaajat tunnistettuja. Tämän kutsutavan etuna on se, että voit tuoda runsaasti taustatietoja yhteystietojen mukana. Kaikki taustatiedot ovat käytettävissä myöhemmin raportoinnissa. Taustatiedot tuodaan joko suoraan taulukkolaskentatiedostona (.xlsx tai .csv) tai kopioimalla halutut solut taulukosta ja syöttämällä ne Zeffiin. Kutsutavan lisäetuna on, että vastaajia voidaan muistuttaa sen mukaan, ovatko he vastanneet vai eivät.
  2. Kutsu sähköpostilla suoraan Zeffistä, vastaajat täysin anonyymeja. Tämä luottamuksellinen vastaustapa on käytössä lähinnä henkilöstökyselyissä.
  3. Kutsu sähköpostilla suoraan Zeffistä, vastaajat semi-anonyymeja. Tämä tunnistetun ja anonyymin vastaamisen välimuoto mahdollistaa tiettyjen taustatietojen käytön analyysivaiheessa. Suosittelemme tätä vastaustapaa täyden anonymiteetin sijasta henkilöstökyselyissä. Katso lisää blogikirjoituksesta: Työhyvinvoinnin edistäminen
  4. Kutsu SMS:llä suoraan Zeffistä. Muutoin samat huomiot kuin kohdissa 1 - 3 yllä, mutta pari huomiota. Tekstiviesti on maksullinen palvelu, yleensä 9,9 senttiä per viesti. Lisäksi on huomioitava kutsuviestin rajoitettu mitta, 160 merkkiä, josta osa menee kutsulinkkiin. Plussapuolella on, että toimitustapana tekstiviesti konvertoi paremmin kuin sähköposti eli vastaajia on yleensä helpompi tavoittaa. Voit harkita myös yhdistelmää eli ensin sähköpostilla innokkaimmat vastaajat ja vasta muistutusviesti lähetetään SMS:llä.
  5. Kutsu omasta sähköpostista tai some-postauksessa, avoin jakolinkki. Vastaajat saavat linkin, joka ei sisällä mitään tunnistetietoja. Asetelma tuottaa anonyymin kyselyn, ellet varsinaisessa kyselyssä kysy mitään yksilöivää tietoa. Huomaathan, että et pysty muistuttamaan vastaajia, jotka eivät ole vastanneet, etkä voi hyödyntää taustatietoja.
  6. Kutsu omasta sähköpostista, avoin jakolinkki hashtageilla. Muuten samat huomiot kuin kohdassa 5, mutta voit liittää välittömästi kutsulinkin jälkeen (ilman välilyöntejä) hashtagin, jota seuraa haluamasi tunniste. Tunnisteita voi myös ketjuttaa eli saat useitakin tunnistetietoja sinänsä avoimen linkin perään. Näin voit tehdä esim. tiimikohtaiset näkymät raportille, ilman että joudut luomaan jokaiselle oman linkkinsä. Jokainen hashtag erottuu raportilla eli näin voit rakentaa monipuolisiakin raportointirakenteita.
  7. Avoin jakolinkki verkkosivun painikkeen tai kuvaelementin takana. Sama huomio, kuin kohdassa 5, mutta jakolinkki sijoitetaan verkkosivuille eli sinulla ei tarvitse olla yhteystietoja ennalta. Huomaathan, että linkin sijoitus painikkeen taakse laskee vastaajamäärää selvästi verrattuna upotettuun kyselyyn tai pop up -kyselyyn.
  8. Upotettu kysely suoraan verkkosivuilla. Voit upottaa kyselyn suoraan verkkosivuille iframe-upotuksena. Kysely tulee välittömästi vastaajan näkyville ja tämä on konvertoi yleensä varsin hyvin vastauksia. Kysely istuu saumattomasti osaksi verkkosivua.
  9. Pop up -kysely suoraan verkkosivuilla. Kutsutavoista uusin on pop up -kysely eli leijuva upotus suoraan verkkosivulla. Pop up -kysely saa takuulla vastaajan huomion, kun se nousee säätämäsi ajan jälkeen haluamasi sivuston oikeaan alalaitaan. Miinuspuolena tässä toimitustavassa on se, että nykyisin verkkosivuilla on paljon muutakin sivuston alalaidoista nousevaa ikkunaa. Käytännössä tämä on kuitenkin hyvin toimiva paikka esim. palautekyselylle tai interaktiiviselle sisällölle, kuten tuotevalitsimelle tai testille. Lue lisää blogista: Vuorovaikutteisuus - liidejä, profilointia vai priimaa asiakaspalvelua
  10. Saavutettavuusdirektiivin mukainen esteetön vastaustila. Toimitko julkishallinnossa tai haluatko hyvänä asiakaspalveluna mahdollistaa vastaajien esteettömän vastaamisen kyselyyn? Voit kytkeä kyselyn Asetukset-välilehdeltä valinnan "Näytä esteettömyystila -palkki" -valinnan päälle ja kyselysi näytetään tätä tarvitseville vastaajille WCAG2.1:n mukaisessa tilassa. Tämä ei vaadi sinulta kyselyn laatijana muuta tietämystä, esteetön vastaustila huolehtii lopusta. Lue lisää blogista: Saavutettavuus verkkosisällöissä

    Mikä toimitustavoista sopii teille parhaiten: 
    Kokeile ilmaiseksi >>