Luo huipputason kysely helposti!

Luo kysely

Kyselyiden laatimisen esteenä on perinteisesti ollut 2 ongelmaa:

Kyselytyökalut ovat olleet haastavia käyttää ja niiden saaminen vastaajien kannalta miellyttävään ja teidän brändinne kannalta oikeaan muotoon on ollut liki pitäen mahdotonta.

Olemme koonneet tälle sivulle ratkaisuja, kuinka laadit fiksuja ja hyvännäköisiä kyselyjä helposti.

Tältä sivulta saat selkeän kuvan siitä, kuinka homma hoituu

Miten pääsen alkuun? Alkuun pääsee helpoiten valmiiden kyselypohjien avulla. Yleisimpiin käyttötapauksiin on saatavilla valmiita kyselypohjia, joita voi käyttää oman kyselynsä pohjana. Ei ole tarvetta rakentaa kyselyä nollasta, ellei nimenomaisesti halua. Moni ajattelee, että kyselyt kannattaa teettää ulkopuolisella, koska heillä on tiedossa, mitä kannattaa kysyä. Tässä kohtaa suosittelemme arvostamaan omaa tietämystä vastaajajoukosta (asiakkaat, henkilöstö, sidosryhmät, ..) ja lähtemään yksinkertaisesti asioista, joita haluatte tietää. Valmiit kyselypohjat ovat kyselyammattilaisten laatimia - viilaamalla valmis kyselypohja teidän tarpeeseenne sopivaksi saatte juuri oikeanlaisen kyselyn, eikä teidän tarvitse maksaa turhasta. Ulkopuolinen kun yleensä maksattaa jo tekemänsä kyselyrungon moneen kertaan. Moderni kyselytyökalu tarjoaa kattavasti valmiita kyselypohjia, eikä niiden käytöstä tule lisäkuluja.

Kuva. Valmiit kyselypohjat ovat oiva apu teille uusiin kyselyaiheisiin.

Kokeile valmiita kyselypohjia

Haluan laatia kyselyn täysin alusta alkaen itse, miten aloitan? Käytätte varmasti jo nykyisin jotakin mittaristoa, joka kertoo siitä, millaista menestyksekäs toiminta on. Asiakaskyselyn tapauksessa kyse voi olla vaikkapa laatu- tai palvelulupauksesta. Henkilöstökyselyn tapauksessa lähtökohta voi olla arvoissa ja tavoitteissa. Toimivin tapa on muodostaa suhteellisen suppea, esim. 10 kysymyksen runko niiden avaintekijöiden ympärille, jotka kuvaavat menestyksekästä toimintaa käyttämällänne mittaristolla. Kysymykset kannattaa asettaa väittämämuodossa, esim. "Teen työtä, jota haluan tehdä." ja mitata vastaajien mielipidettä suhteessa väittämiin. Vastaaja voi keskittyneesti vastata vain yhteen asiaan kerrallaan, joten on hyvä kysyä väittämät vuoron perään, vastaajaa jouhevasti eteenpäin kuljettaen. Näin vastauskokemus muodostuu miellyttäväksi, eikä vastaamista keskeytetä.

 

Haluatko kokeilla kyselyn laatimista Zeffillä saman tien?

Ilmaisia kyselypohjia - Aloita ZEF-kyselytyökalun käyttö

 

 

Valitsin valmiin kyselypohjan, miten muokkaan sitä? Valmiissa kyselyissä teksteihin ja asteikkoihin pääsee sujuvasti käsiksi. Kysymystekstejä ja asteikkojen tekstiosia voi muokata suoraan klikkaamalla ja kirjoittamalla muokkaamalla teksti halutuksi. Asteikkoihin ja mahdollisiin tehosteisiin, kuten hymiöihin, pääsee käsiksi valitsemalla kysymyksen kohdalta "Asetukset". Asteikoissas on suositeltavaa käyttää riittävän tarkan kuvan antavaa vaihtoehtoa. Esimerkiksi Likertin asteikko 1-5 on suosittu, mutta ei kovin tarkka, se sisältää vain 5 vaihtoehtoa. Suositamme käyttämään esim. 0-100 asteikkoa tai suppeammissa asteikoissa asettamaan askelen tarkemmalle 0,1:n tasolle, jolloin valittavana on esim. 0,0 .. 0,1 .. 0,2 .. .. 5,0.

Kuva. Valmiin pohjan muokkaaminen itselle sopivaksi on helppoa.

Muokkaa kysely teidän näköiseksenne.

Olen muokannut kysymykset mieluisiksi, miten saan ulkoasun meidän näköiseksemme? Ulkoasun muokkaus aloitetaan valitsemalla ylhäältä oikealta "Ulkoasu". Voit syöttää verkkosivunne osoitteen Design bot -hakukoneeseen, jos haluat löytää nopeasti oikeat fontit, värit, logot ja taustakuvat. Voit myös hakea värisävyjä hex-koodeilla tai ladata kuvia koneeltasi, ellet käytä hakukonetta. Suosittu tapa ulkoasuun muokkaamiseen on myös käyttää kyselytyökaluun liitettyä vapaan käyttöoikeuden kuvien kuvapankkia Unsplashia, jolla löytää nopeasti kyselyynne liittyvää kuvastoa lähes millä tahansa englanninkielisellä hakusanalla.

Kuva. Kyselyn ulkoasulla on suuri merkitys vastaajan fiilikseen.

Kyselyn ulkoasuun kannattaa panostaa - onneksi se on helppoa

Kyselyn ulkoasu on kunnossa, haluaisin tehdä saman kyselyn monikielisenä. Kyselyn voi helposti toteuttaa useammalla kielellä ja vastaukset kertyvät joka tapauksessa samaan paikkaan. Näin saatte kokonaiskuvan vastauksista, eikä tarvitse tutkia erikseen jokaisen eri kielialueen raportteja. Kieliversioiden muokkaus tapahtuu siirtymällä oikeasta yläkulmasta kohtaan "Asetukset". Jos käytit valmispohjaa, voit lisätä kieliversiot valitsemalla "Lisää käännökset" vasemmasta laidasta. Vie kursori vasemmassa laidassa olevan kielivalikon päälle ja valitse "lehtisymboli". Avautuvassa valikossa voit muokata kieliversion tekstejä haluttuun muotoon. Oletko lisäämässä kieltä, josta ei ole valmista kieliversiota? Valitse vasemmasta laidasta "Lisää kieliversio" ja sen jälkeen poimi oikea kieli listasta. Jos haluat voit valita "Käännä automaattisesti" ja saat konekäännöksen. Käännös tarjoaa hyvän lähtökohdan kieliversiolle, mutta kieltä taitavan henkilön on on hyvä käydä se vielä läpi.

Kuva. Laadi kieliversiot konekääntäjällä tai käsin.

Kysely kannattaa tarjota vastaajan kielellä - kaikki kieliversiot tulevat samaan raporttiin

Kyselymme on nyt valmis, miten jaamme kyselyn? Valitkaa oikealta ylhäältä "Testaa ja julkaise" ja "Julkaise kysely". Tämän jälkeen saat näkyviin eri jakelutavat. Seuraavaksi: tutustu kyselyn toimittamiseen alta.

Pikkukuva. Toimita kysely.

Tutustu: Toimita kysely

 

Tavataanko virtuaalisen kahvikupposen äärellä?