Kyselyopas

Rekrytoiva testi HR:n työkalupakissa

profilointi_opas

Miksi rekrytoiva testi sopisi teille?

Onko yrityksenne siitä onnellisessa asemassa, että töitä riittäisi vaikka isommallekin joukolle? Tänäänkin tehdään Suomessa satojen ihmisten testausta, ellei isommankin joukon. Listahinta ulkopuolisen toimiston tekemille rekrytoinneille on usein kova. Rekrytoivat testit voivat tarjota hyvän mahdollisuuden etenkin sellaisten työntekijäryhmien rekrytointiin, jossa vaihtuvuus tai rekrytoitavien määrät ovat suuria.

Mistä rekrytoivassa testissä on kyse?

Rekrytoivalla testillä teette työntekijöiden esivalintaa profiloivalla kysymyspatteristolla ja keräätte hakemukset liitteineen ja jopa videohakemukset suoraan järjestelmään ennen ensimmäistäkään puhelua hakijalle. Tämä voidaan rakentaa automatisoidusti siten, että profilointikysymyksiin hakukriteerienne mukaisella tavalla vastanneista tulee välittömästi ilmoitus rekrytoijan sähköpostiin.

HR-ammattilaisena tiedät itse, millaisia kysymyksiä haluatte profiloinnissa käyttää. Aiemmin on tullut vastaan ainakin DISC- ja BIG5-pohjaista profilointia, jolla pyritään saamaan peruskuvaa hakijasta. Jos haette suuria määriä hakijoita tai rekrytoitava kohdejoukko on haastava, rekrytoiva testi on ehdottomasti harkinnan arvoinen.

Tässä on tunnistettavissa kaksi pääluokkaa:

  1. Suoraan rekrytointiin tähtäävä testi. Tehdään kevyttä profilointia, jolla pyritään jo tunnistamaan sopivimpia hakijoita. Kerätään CV:t ja hakemukset ja / tai hakemusvideot. Tuo viimeksi mainittu on muuten osoittautunut todella toimivaksi: jos hakija pystyy parin minuutin videoon tiivistämään motivaationsa haettuun työpaikkaan iskeväksi paketiksi, hän voi hyvinkin olla hakemanne persoona. Eli yksinkertaisuudessaan tämä voi olla jouheva tapa koota hakijatiedot näyttävällä ja ammattimaisella käyttöliittymällä. Sitten vain varsinaiseen työhön eli tutkitte katsotte kokonaiskuvan hakijoista, kutsutte parhaat haastatteluun ja teette valinnan.
  2. Tunnettuutta lisäävä markkinoinnillinen rekrytoiva testi. Haastavien rekrytoitavien ryhmien, kuten koodarien tai muiden erityisosaajien kohdalla, voi olla paikallaan tehdä imagomarkkinointia pelillisillä testeillä. Parhaimmillaan testi voi olla juuri se kaivattu palanen, joka saa teidät erottumaan suotuisasti kilpailevista työnantajista. Malliesimerkki voisi olla "Testaa mikä Meidän Koodi Oy:n persoona olisit?" -tyyppinen hauska testi, joka on tarkoitettu nostamaan tunnettuutta työnantajana ja kannustamaan tutkimaan avoinna olevia rekrytointi-ilmoituksianne.

Miten rekrytoiva testi rakennetaan, onko se vaikeaa?

Täytyy sanoa, että ainakin Zeffin järjestelmällä testien teko on hyvin suoraviivaista. Jos profiloinnissa käytetään jotain tuttua DISC- tai BIG5-tyyppistä kehikkoa, vauhtiin pääsee todella nopeasti. Jopa valmiita kysymyssarjoja on olemassa ja noista pääsee valitsemaan sopivimmat omaan tarkoitukseen. Lue lisää interaktiivisten testien teosta: Vuorovaikutteisuus - liidejä, profilointia vai priimaa asiakaspalvelua

Profiloivien kysymyksien lisäksi kannattaa lisätä muutama kysymys, jos haluaa jo ennakkosuodatusta varten kysyä joitan kokemus- tai koulutustietoja suoraan hakijoilta, eikä tutki näitä CV:istä. Lisäksi tuo jo mainittu videokysymys on toiminut hyvin ja CV- tai hakemustekstit kerätään nekin. Tutustu tarkemmin: liitetiedostokysymys (video)

Entä sitten se automaattinen ilmoitus sopivista hakijoista? Teillä on tarkat kriteerit rekrytoitaville ja Zeffissä voidaan helposti asettaa ilmoitus kriteerit täyttävistä hakijoista. Edellytys on, että kysytte nämä tiedot kyselyssä muutoin kuin tekstin sisällä. Oletaan esimerkiksi, että haette vaikkapa tietyn asteen tutkinnon (vaihtoehtokysymys) suorittanutta henkilöä, jolla on tietyt pätevyydet (vaihtoehto- tai monivalintakysymys), jolla on vähintään 10 vuoden kokemus (numero- tai janakysymys) sekä profilointiosiossa hakija indikoi tiettyjä haluttuja piirteitä janakysymyksistä, vaikkapa tällaisille kriteerien yhdistelmälle voidaan asettaa automaattinen ilmoitus. 

Kaiken kaikkiaan tämä on todella helppoa. Suosittelen kokeilemaan!

Kokeile ilmaiseksi >>