Saavutettavuus verkkosisällöissä

Mitä uudet saavutettavuusvaatimukset teille merkitsevät 

Verkkosisältöjen on hyvä olla saavutettavia monestakin syystä. On hyvää palvelua varmistua siitä, että verkkosivujen sisällöt soveltuvat kaikille, eikä kukaan jää verkkosivun teknisten, kielellisten tai toiminnallisten ominaisuuksien takia paitsioon. Julkishallinnolle Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivin vaatimuksilla on lisäksi erityisiä vaikutuksia ja digitaalisten palveluiden saavutettavuusvaatimukset ovat syyskuussa 2020 tiukentuneet.
 

Mikä merkitys saavutettavuudella on kyselyiden ja tiedonkeruun näkökulmasta?

 
Zeffin kyselytyökaluun on syyskuussa 2020 julkaistu erityinen esteettömyystila, joka vastaa saavutettavuusdirektiivin ja WCAG2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) -ohjeistuksen vaatimuksiin. Jos siis organisaatiollasi on tarve joko EU-sääntelyn tai vain hyvän asiakaspalvelun näkökulmasta tarve toteuttaa kyselyt, palveluvalitsimet tai verkon interaktiiviset sisällöt saavutettavina, sinun kannattaa käyttää Zeffiä ja kytkeä saavutettavuustila päälle. Kerromme tässä, miten se käytännössä tapahtuu.
 
Näin teet saavutettavan kyselyn Zeffillä:
  1. Laadi kysely, kuten normaalistikin tekisit.
  2. Siirry kyselyeditorissa ylhäällä keskellä olevalle Asetukset-välilehdelle.
  3. Kytke valinta "Näytä saavutettavuustila -palkki" päälle.
  4. Muokkaa kysely muiltakin osin valmiiksi ja kun julkaiset sen, se julkaistaan samanaikaisesti saavutettavana ja perinteisenä versiona.

    Millainen sinun kyselysi olisi saavutettavana versiona:
    Kokeile ilmaiseksi >>
 
Huomioitavia asioita:
  • Kun olet kytkenyt saavutettavuustilan käyttöön kohtien 1-4 mukaisesti, vastaajalle näytetään Siirry saavutettavuustilaan -valinta heti ylimpänä vastausnäkymässä.
    Havainnekuva. Kyselyvastaamisen saavutettavuustila valitaan Zeffi-kyselytyökalussa heti sivun ylälaidasta kohdasta Siirry saavutettavuustilaan..
  • Jos olet jo aiemmin julkaissut kyselyn ja haluat tukea saavutettavaa vastaamista, tee edellä olevan listan kohdat 3-4 ja julkaisemasi uusi versio on saavutettava.
  • Voit tehdä myös iframe-upotuksella sivuille upotettavista kyselyistä saavutettavia.
  • Huomaathan, että Zeffin saavutettavalla käyttöliittymällä voitte tehdä myös muita kuin perinteisiä kyselyjä eli esimerkiksi verkkosivuilla olevan palveluvalitsimen muuttaminen saavutettavaksi onnistuu kätevästi interaktiivisella Zeffi-kyselyllä.
  • Saavutettava vastaustila mm. purkaa yllä olevassa kuvassa näkyvän nelikenttäasetelman kahdeksi janaksi ja muuntaa laajemminkin kyselyn rakennetta, ks. kuva alla

    Saavutettavuustila auttaa vastaamisessa. Kuvassa kaksi janakysymystä verkkopalvelun saavutettavuudesta.
 
Mahtavaa, jos voimme olla avuksi saavutettavuuden kehittämisessä. Kysykää lisää Zeffin saavutettavuustilasta, digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta ja muista aiheista vapaasti tiimiltämme!

 

 

Janne Vainikainen

Customer Success Director, Zeffi

janne.vainikainen@zef.fi

puh. 010 42 37 900